newsy
galeria
gie艂da
forum
download
artyku艂y
zarz膮d
statut
kontakt
wo艣p 2007
puchar burmistrza Dobczyc
1 memoria艂 Kuliga i Bublewicza
rajd politechniki krakowskiej
wo艣p 2005
grand prix youngtimer pzm
2 kjs wielicar - rako
kjs wielicar - rako
2 rajd hillclimbing
tarnowski rajd pojazd贸w zabytkowych
pawe艂 kopacz
filip mocie
rafa艂 艣l臋czka/grzegorz 艣l臋czka
mirek w艂odarczyk
dariusz 偶y艂a
rmfmaxxxrallyteam
Deklaracja cz艂...
 Artyku艂y
Oce艅 ten artyku艂:
Relacja z Pikes Peak Hill Climb
艢rednia ocena: 1 (g艂os贸w: 1)
Czytany 4413 razy
Drukuj Wersja do druku :: Relacja z Pikes Peak Hill Climb



W sobot臋, 25 czerwca odby艂 si臋, znany chyba prawie wszystkim kibicom sport贸w samochodowych, wy艣cig Pikes Peak Hill Climb. Byla to ju偶 83-cia edycja "wy艣cigu do chmur". Wielu znanych kierowc贸w, takich jak Michele Mouton, Walter Rohrl czy Ari Vatanen, odnosi艂o tutaj sukcesy i ustanawia艂o rekordy. Do tej pory mia艂em mo偶liwo艣膰 艣ledzi膰 t膮 imprez臋 jedynie poprzez media. Poniewa偶 jednak chwilowo przebywam w USA i to w dodatku w oddalonym o oko艂o 80 mil mie艣cie Denver, stwierdzi艂em, 偶e grzechem by艂oby nie skorzysta膰 z okazji i nie zobaczy膰 tego widowiska "na 偶ywo". Postanowi艂em wi臋c wzi膮膰 brata i zrealizowa膰 plan.

Start pierwszego zawodnika przewidywany by艂 na godzin臋 9:00, lecz tras臋 zamykano etapami ju偶 du偶o wcze艣niej. Je艣li kto艣 nie dosta艂 si臋 samochodem w dogodne miejsce najp贸藕niej do godziny 7:45, mia艂 przed sob膮 bardzo d艂ugi spacer, chc膮c dosta膰 si臋 w ciekawe rejony. My zd膮偶yli艣my prawie idealnie, ale i tak wi臋kszo艣膰 trasy od szczytu w d贸艂 by艂a ju偶 zamkni臋ta. Po zap艂aceniu $40 od osoby za wst臋p i $5 za informator, uda艂o nam si臋 wyjecha膰 na wysoko艣膰 oko艂o 1/3 ca艂ej trasy. Zostawili艣my auto na parkingu i podeszli艣my jeszcze troch臋 do g贸ry.

Przy trasie, w bezpo艣rednim s膮siedztwie parkingu, do kt贸rego dojechali艣my, zastali艣my mn贸stwo kibic贸w. Ale jak na ameryka艅skie lenistwo przysta艂o, z ka偶dym dalszym metrem od parkingu, liczba ludzi drastycznie mala艂a. Nasze stanowisko obserwacyjne wybrali艣my w miejscu, gdzie nie by艂o ju偶 praktycznie nikogo, zaraz za d艂ugim, szerokim nawrotem. Wygl膮da艂o na to, 偶e w tym miejscu zawodnicy b臋d膮 jecha膰 dosy膰 szybko d艂ugimi "slajdami".

Mimo zakupionego informatora, trudno by艂o nam si臋 na pocz膮tku po艂apa膰 w klasach, do jakich przydzielone zosta艂y poszczeg贸lne pojazdy. Informator niby zawiera艂 spis klas, nazwiska zawodnik贸w i numery startowe, ale by艂o to wszystko dla mnie niejasne. Numery startowe wydawa艂y si臋 by膰 przydzielone zupe艂nie przypadkowo, a ich rozbie偶no艣膰 od 1 do ponad 900 bez wzgl臋du na klas臋 czy kolejno艣膰 startu. Je艣li chodzi o pojazdy, tu praktycznie pe艂ny przegl膮d: od normalnych rajd贸wek (Impreza, Lancer), poprzez samochody podobne do NASCAR (Camaro, Mustang), motocykle, quady, pojazdy z odkrytymi ko艂ami, pick up'y a偶 po ci臋偶ar贸wki.

Zacz臋艂o si臋. S艂ycha膰 ryk pierwszego "potwora". Zza 艂uku wypada 偶贸艂ta Cobra z wielkim tylnym spojlerem. Za chwil臋 Audi S4, kt贸ry jako pierwszy zachwyca nas swoim przejazdem. Dalej Lancery, Imprezy, Neony, generalnie auta, kt贸re cz臋sto spotyka si臋 na rajdowych trasach. Poziom przejazdu poszczeg贸lnych zawodnik贸w by艂 bardzo zr贸偶nicowany, ale w wielu przypadkach naprawd臋 by艂o na co popatrze膰. Zaraz po rajd贸wkach pojawia si臋 motocykl z w贸zkiem. Ch艂opaki zrobili na nas naprawd臋 du偶e wra偶enie swoim przejazdem . Wydawa艂o si臋, 偶e pasa偶er wychyla si臋 na boki na zakr臋tach a偶 do przesady. Niestety, tylko jeden taki pojazd pojawi艂 si臋 na trasie, a szkoda, bo by艂 to bardzo widowiskowy przejazd. P贸藕niej przysz艂a kolej na quady. Zaskakuj膮ce, jak szybko i jakimi bokami mo偶na na takim czteroko艂owcu je藕dzi膰. By艂o na co popatrze膰. Po quadach pojawili si臋 motocykli艣ci. Tu musze przyzna膰, 偶e w wi臋kszo艣ci przypadk贸w si臋 zawiod艂em. Poza nielicznymi, kierowcy jechali bardzo zachowawczo i po prostu wolno.

Motocykle zako艅czy艂y pierwsz膮 tur臋 podjazd贸w. Po kilkudziesi臋ciu minutowej przerwie, wszyscy zawodnicy, kt贸rzy ju偶 pokonali tras臋 na szczyt, ca艂膮 grup膮 zjechali na d贸艂, pozdrawiaj膮c po drodze kibic贸w i urz膮dzaj膮c raz po raz ma艂e popisy. By艂 to bardzo sympatyczny gest w kierunku kibic贸w, kt贸rzy wynagradzali kierowc贸w g艂o艣nymi owacjami.


Po powrocie zawodnik贸w, do ataku ruszy艂y pick up'y. Imponuj膮ca moc silnik贸w, ale jazda nie specjalnie nas zachwyci艂a. Nast臋pnie przysz艂a pora na mocne, ameryka艅skie konstrukcje, przypominaj膮ce samochody z wy艣cig贸w NASCAR. Tu spe艂ni艂y si臋 nasze oczekiwania: ryk 8-mio cylindr贸wek, tylny nap臋d i oczywi艣cie pi臋kny pokaz driftingu. Z podziwem patrzy艂em na umiej臋tno艣ci okie艂znania takich mocy w po艂膮czeniu z tylnym nap臋dem. Ale co dobre, szybko si臋 ko艅czy. Po kilku "mocarzach" pojawiaj膮 si臋 r贸偶nej ma艣ci wy艣cig贸wki z odkrytymi ko艂ami i tu w wi臋kszo艣ci przypadk贸w ich przejazdy nas rozczarowa艂y. Ma艂o widowiskowo, powoli i asekuracyjnie. Sytuacja podobna, jak wcze艣niej z motocyklami. Tylko kilku zawodnik贸w popisa艂o si臋 naprawd臋 艂adn膮 jazd膮. Nast臋pne w kolejce startuj膮 samochody klasy unlimited, czyli cytuj膮c dos艂ownie organizator贸w rajdu - cokolwiek, o ile tylko jest w stanie przej艣膰 inspekcj臋 bezpiecze艅stwa. Trzeba przyzna膰, ze brzmi to obiecuj膮co. I faktycznie przejazdy tych aut zrobi艂y na nas najwi臋ksze wra偶enie. Po przeje藕dzie 700 konnego czerwonego Lancera, jednog艂o艣nie okrzykn臋li艣my go najlepszym kierowc膮 wy艣cigu. D艂ugi nawr贸t, przy kt贸rym stali艣my, pokona艂 w ca艂o艣ci p艂ynnym bokiem na ogromnej pr臋dko艣ci. S艂owa podziwu i uznania. Niestety okaza艂o si臋, 偶e 4 mile przed met膮 z艂apa艂 gum臋 i straci艂 tym samym szans臋 na uzyskanie dobrego wyniku. Wyst臋py pozosta艂ych kierowc贸w tej klasy, tez bardzo nam si臋 podoba艂y. Ostatnia klasa, kt贸ra wystartowa艂a w wy艣cigu, to Big Rig, czyli wy艣cigowe ci臋偶ar贸wki. Fajnie by艂o popatrze膰, jak te kolosy gnaj膮 pod g贸r臋. Co prawda tylko trzy, ale w tym przypadku liczy艂a si臋 wielko艣膰 a nie ilo艣膰.

Po dojechaniu ostatniego zawodnika do mety i kolejnej przerwie, zawodnicy drugiej tury zjechali kolumn膮 z powrotem na d贸艂. Podobnie, jak poprzednia grupa, machali do kibic贸w, a ci臋偶ar贸wki oczywi艣cie g艂o艣no tr膮bi艂y.

Podsumowuj膮c: impreza bardzo ciekawa i zr贸偶nicowana pod wzgl臋dem rodzaj贸w startuj膮cych pojazd贸w i specyficznej trasie. Szkoda, 偶e nie uda艂o nam si臋 dosta膰 w najwy偶sze partie trasy, bo z pewno艣ci膮 wra偶enia by艂y by jeszcze lepsze. Nie ma tam drzew, wi臋c zakres widoczno艣ci jest du偶o wi臋kszy, a nawierzchnia, to ju偶 sam szuter. Z opinii sta艂ych kibic贸w wy艣cigu Pikes Peak, kt贸re uda艂o nam si臋 pods艂ucha膰, tegoroczna edycja by艂a jedn膮 ze s艂abszych, wiec pozostaje mie膰 tylko nadzieje, ze uda mi si臋 jeszcze kiedy艣 pojecha膰 na s艂ynny Pikes Peak i prze偶y膰 jeszcze wi臋ksze emocje.

W galerii znajdziecie zrobione przez nas zdj臋cia z tego wy艣cigu. Zach臋cam do obejrzenia i w zwi膮zku z tym, ze s膮 to zdj臋cia zupe艂nie amatorskie, prosz臋 o wyrozumia艂o艣膰.

(Tommi)



Zdj臋cia

Doda艂: Michal




















Fraza:

Gdzie:


Login:
Has艂o:
Zarejestruj!
Zapomniane has艂o
© 2003 - 2007 by Automobilklub Galicyjski. Wszelkie prawa zastrze偶one. Silnik strony jest chroniony prawami autorskimi © PHP BP Team